Rowerem przez Niemcy


    Zasady ruchu rowerowego reguluje kodeks drogowy (Straßenverkehrsordnung StVo). Nieznajomość obowiązujących przepisów może sporo kosztować, warto więc zapoznać się z organizacją ruchu i wymogami wobec rowerzystów

  - rower musi być sprawny i odpowiednio wyposażony : 

  • w dwa niezależne od siebie, sprawne hamulce (jeśli ich nie ma rower może zostać skonfiskowany)
  • oświetlenie (białe z przodu i czerwone z tyłu) posiadające państwowy certyfikat i nieoślepiające innych uczestników ruchu.
  • światła odblaskowe (z przodu, z tyłu i na pedałach)

 - obowiązuje ruch prawostronny 

- rowerzyści mogą jechać obok siebie tylko wtedy, jeśli nie będą zakłócać ruchu drogowego 

- obowiązek używania dróg rowerowych sygnalizują niebieskie znaki drogowe z białym symbolem "rower" - również w połączeniu z "symbolem pieszego" (znak 237 = droga tylko dla rowerzystów, 240 = droga wspólna dla pieszych i rowerzystów lub 241 = chodnik i droga rowerowa). Nieprzestrzeganie  tego obowiązku, jak również jazda pod prąd, tam gdzie nie jest to dozwolone może skutkować mandatem w wysokości 20 euro

- w obrębie stref wolnej prędkości (30 km/h), nie ma obowiązku używania dróg rowerowych 

- drogi rowerowe są często jednokierunkowe, w miastach znajdują się po dwóch stronach ulicy 

- dzieci do 8 roku życia są zobowiązane do jeżdżenia po chodnikach. Do 10 roku życia mogą wybrać między chodnikiem a ścieżką rowerową 

- dodatkowa informacja „Dozwolone dla rowerzystów” („Radfahrer frei“) umożliwia rowerzystom niezależnie od wieku korzystanie z chodnika lub jazdę pod prąd na drogach jednokierunkowych 

- chodniki, które oprócz znaku 239 ("Piesi") wyposażone są również w znak "Droga dopuszczona dla rowerzystów (Radfahrer frei)", mogą być używane przez rowerzystów (nie ma jednak obowiązku ich używania). Piesi są tu na uprzywilejowanej pozycji 

- na wszystkich równorzędnych skrzyżowaniach i wylotach ulic obowiązuje zasada pierwszeństwa z prawej - jeśli nie ma wyznaczonej drogi rowerowej rowerzystów obowiązuje droga przeznaczona dla ruchu ogólnego 

- przejechanie rowerem na czerwonym świetle grozi mandatem i jednym punktem karnym (kwoty mandatów mieszczą się w przedziale od 60 do 180 euro; najwyższy mandat jest za przejechanie na czerwonym świetle i spowodowanie wypadku 

- jeśli rozmawiając lub korzystając z nawigacji, trzymasz telefonu w ręku popełniasz wykroczenie (mandaty rozpoczynają się od 25 euro) 

- przed wykonaniem skrętu w prawo lub lewo masz obowiązek zasygnalizowania zamiaru wykonania manewru. Brak sygnalizowania grozi mandatem w wysokości 10-35 euro 

- w trakcie jazdy można słuchać muzyki, jeśli nie wpływa to na kontrolowanie tego, co się dzieje na drodze. Jej głośność nie powinna zagłuszać ruchu ulicznego 

- pijani rowerzyści narażają się na punkty karne, mandat, obowiązkowe testy psychologiczne a nawet utratę prawa jazdy czy karę pozbawienia wolności 

  • jeśli poziom alkoholu we krwi kierowcy przekracza 0,5 promila to jest to wykroczenie. Więcej niż 1,1 promila jest już przestępstwem. Pijany kierowca może zostać ukarany grzywna w wysokości od 500 do 3 tys. euro oraz zabraniem prawa jazdy nawet na 3 miesiące
  • rowerzysta nie powinien wsiadać na rower, jeśli stężenie alkoholowe w jego krwi wynosi powyżej 1,6 promila -  jest to sygnał, iż rowerzystę uznaje się za absolutnie niezdolnego do prowadzenia pojazdu i  ryzykuje on wymierzenie kary pieniężnej (grzywny), poddanie się obowiązkowym testom psychologicznym lub pozbawienie wolności – zgodnie z artykułem 316 niemieckiego Kodeksu Karnego (niem. Strafgesetzbuch, w skrócie StGB). Za jazdę na rowerze pod wpływem alkoholu oraz spowodowanie zagrożenia dla osób trzecich grozi nawet do 5 lat więzienia
  • ale kara może zostać wymierzona rowerzyście, który pomimo mniejszego stężenia alkoholu we krwi niż 1,6 promila, przejawia typowe zachowania alkoholowe, co powoduje u niego niezdolność do prowadzenia pojazdu

 CIEKAWOSTKA: Powyższe wartości nie są w Niemczech uregulowane prawnie (wszystkim znana granica 0,5 promila dotyczy wyłącznie kierowców samochodów), lecz wynikają z orzecznictwa sądowego, popartego licznymi ekspertyzami lekarskimi 

- za brak wymaganego oświetlenia grozi mandat w wysokości od 20 do 40 euro. Policja ma prawo do zatrzymania rowerzystów i sprawdzenia oświetlenia, a kiedy okaże się, że nie jest ono sprawne, rowerzysta musi zapłacić mandat nawet w dzień 

- rowerzyści muszą przestrzegać ograniczeń prędkości. Jazda z prędkością 40 km/h w strefie 30 km/h grozi mandatem w wysokości około 30 euro i punktem karnym. Jeżeli w wyniku takiej jazdy zostaną poszkodowani piesi, kierowcy czy bawiące się na chodniku dzieci  

- rowerzysta otrzyma 35 euro mandatu i dwa punkty karne (liczba punktów karnych i wysokość mandatu może być różna w różnych regionach kraju) 

- w Niemczech nie obowiązuje nakaz jazdy w kasku – nawet w przypadku dzieci. Eksperci zalecają jednak ich zakładanie 

- zgodnie z prawem, kierowca samochodu przejeżdżający obok rowerzysty powinien zachować odległość z boku ok. 1,5-2 metry. Ta zasada obowiązuje niezależnie od tego, czy kierowca znajduje się na ulicy, chodniku czy ścieżce rowerowej. W wyjątkowych sytuacjach, jak wzniesienia czy silniejszy wiatr, odległość powinna być nawet jeszcze większa 

- jeśli przed światłami utworzy się korek, rowerzysta może podjechać do przodu, prawą stroną, musi poruszać się prawym pasem i zachować boczny odstęp przynajmniej jednego metra 

- za co jeszcze grozi mandat?: 

  • za brak dzwonka przy rowerze, jazdę bez trzymanki, przewożenie dzieci nieodpowiednio zabezpieczonych w foteliku, a nawet za trzymanie otwartego parasola, gdy pada deszcz
  • do najdroższych wykroczeń należy przechodzenie z rowerem przez tory w niedozwolonym miejscu lub zlekceważenie zamkniętego szlabanu (350 euro), przejazd na czerwonym świetle (60-100 euro) oraz zlekceważenie pasów dla pieszych i narażenie pieszych na niebezpieczeństwo (40 euro)

 Gdzie pojechać, by poznać przyrodnicze walory Niemiec i skorzystać z przyjaznej infrastruktury rowerowej?

grafika: https://www.deutschland.de

 Szlaki rowerowe w Niemczech mają po kilkaset kilometrów i ciągną się wzdłuż jezior, gór czy trasą wypełnioną zamkami. Są też takie, które łączą te wszystkie elementy w sobie i są wymagające dla niedoświadczonych rowerzystów. 

Należy do nich chociażby szlak rowerowy wokół Jeziora Bodeńskiego, od którego można rozpocząć przejażdżkę, a następnie wzdłuż Alp dojechać aż do jeziora Königssee. Na tej trasie znajduje się również zamek Neuschwanstein.

 Inne popularne trasy rowerowe: 

Szlak nadmorski -wzdłuż Bałtyku, który ciągnie się przez kilkaset kilometrów od Lubeki aż do granicy z Polską. Można oczywiście wybrać fragment tej urokliwej trasy, np. po wyspie Rugii (połączona z lądem), by zobaczyć białe klify, molo w Sellin i Park Narodowy Jasmund. 

Rowerowy ogórek, czyli oficjalny symbol szlaku rowerowego zataczającego pętlę wokół Szprewaldu. Cała trasa liczy 250 km, ale możną ją podzielić na trzy jednodniowe pętle, zbiegające się w mieście Lübben. Ścieżki wiodą przez piękne lasy i mijają malownicze kanały – to za ich przyczyną Szprewald nazywany jest „niemiecką Wenecją”. Trasa jest płaska, idealna dla rodzin z dziećmi. 

Wzdłuż Łaby - aż do jej ujścia do Morza Północnego. Przebycie trasy w całości zajmuje kilka dni i jest ona stosunkowo wymagająca, ale można przejechać odcinki– np. brandenburski, biegnący szeroką doliną Łaby, cechujący się  niewielkimi wzniesieniami. Droga częściowo wiedzie nadrzecznymi wałami przeciwpowodziowymi, zapewniając świetną panoramę na okolice. 

Szlak rowerowy rzeki Wezery - na północy Niemiec, wzdłuż rzeki Wezery, uznawany przez wielu za jeden z najpiękniejszych szlaków rowerowych kraju - Wesserradweg. Liczy on sobie 515 km i jest jednym z najczęściej uczęszczanych szlaków rowerowych Niemiec. Biegnie on z Munden do Cuxhaven nad morzem. Wśród atrakcji, jakie czekają na nich po drodze, jest między innymi Weser-Skywalk – platforma widokowa koło Bad Karlshafen. Ażurowa konstrukcja wisząca nad głęboką w tym miejscu doliną Wezery przypomina podobne konstrukcje z Alp. Kilkanaście kilometrów dalej znajduje się Holzminden z zapachowym szlakiem prowadzącym po mieście. 

Szwajcaria Meklemburska -  na północnym wschodzie Niemiec, w Meklemburgii-Pomorzu Przednim, położona między dwoma równie malowniczymi jeziorami Malchiner See i Kummerower See, znana z zamków, których starannie zaprojektowane parki stapiają się z naturalnym krajobrazem. W wielu z nich odbywają się koncerty i mieszczą się hotele. Polodowcowy krajobraz upstrzony jest niebieskimi jeziorkami położonymi pośród zielonych, zalesionych wzgórz zachęca do romantycznych podróży. 

Wzdłuż rzeki Saara – na zachodzie Niemiec, nieopodal francuskiej granicy. Zaczyna się po francuskiej stronie w mieście Sarreguemines, a kończy w Konz niedaleko starożytnego Trewiru - najstarszego miasta Niemiec (brama Porta Nigra oraz termy cesarskie). Obowiązkowym punktem jest Meander Saary — po obu jego stronach biegnie ścieżka rowerowa — istnieje również możliwość oglądania go z punktu widokowego Cloef. Godne uwagi są również historyczne Saarbrücken, pięknie położony malowniczy Saarburg z dobrze zachowaną starówką i 18-metrowym wodospadem. Na miłośników turystyki industrialnej czeka znajdująca się na liście UNESCO Huta żelaza w Völklingen.

To tylko mały wycinek atrakcyjnych rowerowych szlaków. 

Bez wątpienia każdy znajdzie coś dla siebie. Wakacje w pełni, może więc ich część spędzić jeżdżąc rowerem po Niemczech!

Komentarze
* Ten email nie zostanie opublikowany na stronie.