Rowerem po Czechach


    W Czechach od lat dba się o infrastrukturę rowerową. Drogi dla rowerów, zwykle wygodne, asfaltowe, buduje się wszędzie, gdzie to możliwe - przecinają prawie każdy las, łączą miejscowości. Trasy są doskonale oznakowane, nietrudno o miejsca odpoczynku dla rowerzystów. Tam, gdzie infrastruktury rowerowej brakuje, bez większych obaw można jechać lokalnymi drogami w ruchu ogólnym. 

W obszarze zabudowanym czescy kierowcy rzadko przekraczają prędkość, jeżdżą tak, jak jest to dozwolone, z prędkością do 50 km/h, co sprawia, że rowerzyści mogą czuć się  bezpiecznie.

 Ale muszą też mieć świadomość obowiązujących w Czechach przepisów drogowych, które są dość restrykcyjne także w stosunku do rowerzystów. Mandaty mogą być bardzo wysokie, przede wszystkim w sytuacji, gdyby rowerzysta był uczestnikiem kolizji. A za spowodowanie wypadku i uszczerbku na zdrowiu przez pijanego rowerzystę może być wymierzona nawet kara więzienia.

 Przykładowo za jazdę dziecka bez kasku rowerowego mandat wynosi do 2 tysięcy koron, czyli około 320 zł.

 O czym należy pamiętać wybierając się na rower do naszych południowych sąsiadów:

HAMULCE – każdy rower musi mieć co najmniej dwa niezależne, skutecznie działające hamulce 

ODBLASKI – każdy rower musi mieć oświetlenie z przodu oraz biały odblask, a z tyłu czerwone (dopuszczalne migające) oraz czerwone światło odblaskowe. 

KASK – jest obowiązkowy dla wszystkich rowerzystów do 18. roku życia. 

DZIECI mające mniej niż 10 lat mogą jechać na rowerze tylko i wyłącznie w towarzystwie osoby starszej niż 15 lat. W foteliku można przewozić dziecko w wieku do 7 lat, ale może to zrobić tylko rowerzysta, który ma więcej niż 15 lat.

 PRZYCZEPKI - od 2012 roku można też przewozić dzieci w przyczepkach rowerowych, ale mogą to robić tylko osoby pełnoletnie. Przyczepka musi być prawidłowo oznakowana – nie tylko w odblaski, ale i chorągiewkę. 

ALKOHOL – na rowerze nie można jeździć pod wpływem alkoholu. W Czechach niedozwolona jest jakakolwiek ilość alkoholu we krwi kierowcy samochodu czy roweru. Mandat za jazdę pod wpływem alkoholu waha się od 10 tys. do 20 tys. koron (poniżej promila alkoholu) oraz od 25 do 50 tys. koron powyżej jednego promila. Odmowa poddania się testowi na zawartość alkoholu we krwi podlega grzywnie w wysokości do 50 tys. koron. 

TELEFON – obowiązuje zakaz trzymania w ręku telefonu komórkowego podczas kierowania rowerem. 

Podstawowe różnice: 

- w Czechach dla rowerzystów poniżej 18. roku życia obowiązkowy jest kask, w Polsce jazda w kasku nie jest obowiązkowa, 

- w Polsce obowiązkowy jest dzwonek, w Czechach nie, 

- W Polsce sprawny musi być przynajmniej jeden hamulec, w Czechach dwa, 

- W Czechach dziecko w wieku poniżej 10 lat może jeździć na rowerze wyłącznie pod nadzorem osoby starszej niż 15 lat; nie stosuje się ten przepis do jazdy po chodniku i ścieżce rowerowej w strefie mieszkalnej i pieszej. Z kolei w Polsce dziecko do 10 roku życia jest traktowane jako pieszy – może zatem jechać po chodniku a także lewą stroną drogi pod opieką osoby dorosłej.

- W Polsce może rowerzysta korzystać z chodnika, jeśli jest szerszy niż dwa metry, na jezdni dozwolona jest prędkość samochodów wyższa niż 50 km / h i brak jest wydzielonych ścieżek rowerowych lub gdy warunki atmosferyczne, takie jak śnieg, deszcz, mgła i inne zagrażają bezpiecznej jeździe. W Czechach jazda po chodniku (z wyłączeniem dzieci do 10 lat) jest zabroniona. Rowerzysta może co najwyżej prowadzić rower po chodniku. 

- W przypadku złej widoczności w Czechach rowerzysta musi mieć dwa światła -biały reflektor przedni i tylny czerwony reflektor. Obowiązkowe są także pomarańczowe odblaski po obu stronach obu pedałów. Pomarańczowy odblask na drutach przedniego koła, tylnego lub obu kół i co najmniej jednej z obu stron. W polskich przepisach obowiązkowy jest czerwony odblask z tyłu, przy dobrej widoczności w dzień nie ma obowiązkowych świateł, choć ogólnie przepis mówi o obowiązkowym wyposażeniu roweru w: co najmniej w jedno światło barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu i z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. 

- Pierwszeństwo przejazdu – W Czechach rowerzysta nie ma pierwszeństwa przejazdu, samochody nie mają obowiązku mu ustępować. Ostrzega przed tym rowerzystów oznaczenie trójkątne przed przejazdem.  

Autoklub ČR zaleca również rowerzystom:  

1) o zmierzchu, w nocy, we mgle (zawsze przy ograniczonej widoczności) posiadanie na rowerze wszystkich zalecanych reflektorów i świateł (czystych, dobrze widocznych) oraz używanie latarek (migające światła) )  

2) za pomocą lamp błyskowych rowerzysta lepiej podkreśli swoją obecność w ruchu drogowym; Kierowcy przejeżdżających pojazdów zauważają migające światło znacznie wcześniej niż światło wciąż włączone i mogą zareagować w odpowiednim czasie - zwolnić, unikać z odpowiedniej odległości, nie wyprzedzać rowerzysty w niejasnym miejscu lub jeśli inny pojazd jedzie w przeciwnym kierunku.  

3) jazdę na rowerze w jasnych i kolorowych ubraniach. Jasna i kolorowa odzież jest bardzo ważna dla bezpieczeństwa rowerzystów, nawet przy słabej widoczności.  

4) zakładanie kasku ochronnego podczas jazdy po drogach w terenie - urazy głowy są również niebezpieczne dla dorosłych rowerzystów. 

Gdzie wybrać się na rower?

W Czechach do wyboru są trasy o różnym poziomie trudności, przebiegają tam także cztery międzynarodowe trasy rowerowe EuroVelo 4, 7, 9 i 13. 

Udogodnieniem dla rowerzystów są autobusy przystosowane do przewozu rowerów, tzw. cyklobusy, kursujące w sezonie letnim niemal we wszystkich regionach Czech. 

Coraz bardziej popularne, szczególnie w terenach górskich, stają się też rowery elektryczne. Wypożyczalnie znajdują się w niemal każdej miejscowości turystycznej.

 Planując wyprawę na dwóch kółkach, warto wziąć pod uwagę Łabską Trasę Rowerową, która jest częścią europejskiej sieci EuroVelo. W samych Czechach trasa ta mierzy prawie 400 kilometrów – prowadzi od Karkonoszy, przez północne Czechy, aż do Czeskiej Szwajcarii. 

Na Morawach ciekawa trasa  prowadzi wzdłuż Kanału Baty. W jedną stronę można popłynąć łodzią, którą bez problemu wypożyczymy na przystani. Z powrotem warto wrócić rowerem przez Morawską Trasę Rowerową.

 Kolejną ciekawą trasą, której większość odcinków wiedzie łatwymi terenami, jest trasa rowerowa wzdłuż Bečvy. Mierzy ponad 141 km i wiedzie przez malowniczą krainę, piękne miasta i wioski. 

Z kolei trasa biegnąca przez Wołoszczyznę Morawską jest pagórkowata, więc nieco trudniejsza. Ale widoki czekające po drodze są warte wszelkiego wysiłku. 

Popularną trasą długodystansową jest EuroVelo 13, czyli Szlak Żelaznej Kurtyny. Ma łączną długość prawie 10 000 km – zaczyna się nad Morzem Barentsa i kończy nad brzegiem Morza Czarnego w Bułgarii. W samych Czechach mierzy ponad 867 km – prowadzi od miasta Aš, ulokowanego na trójstyku historycznych granic Czech, Bawarii i Saksonii, przez Szumawę i Palavę, do zbiegu rzek Morawy i Dyi w pobliżu Břeclavia.

 Morawy Południowe przecina sieć Winiarskich Tras Rowerowych o łącznej długości ponad 1200 kilometrów. Trasy te prowadzą przez piękną krainę pełną sadów, piwnic winnych i łączą najsłynniejsze gminy winiarskie. Najdłuższa, bo licząca 165 km, jest Trasa Znojemska. 

Ciekawą propozycją są też Podorlicki Szlak Piwny na podgórzu Gór Orlickich czy szlak rowerowy Radegast na północnych Morawach. 

W Czechach znajdzie się też coś dla wprawionych cyklistów. Do najpiękniejszych zakątków Gór Izerskich prowadzi trasa Izerska 50 oraz trasa wzdłuż Izery. Przemierzając tymi szlakami, można podziwiać przepiękne górskie krajobrazy oraz torfowiska. 

W Karkonoszach warto wybrać się na wycieczkę pierwszym Rowerowym Szlakiem Edukacyjnym lub trasą wokół Rokytnicy (zimą to popularny ośrodek narciarski). 

Gęstą sieć tras rowerowych można odnaleźć też w Górach Orlickich. Do najpopularniejszych należy Królewska Trasa Grzbietami Górskimi z Šerlicha do Twierdzy Hanička. 

Na południu kraju można wypróbować Magistralę Szumawską prowadzącą głównie wzdłuż granicy z Niemcami i Austrią, przez teren parku narodowego. Cała trasa mierzy ponad 163 km i biegnie z miasta Železná Ruda aż do miasta Vyšší Brod. 

Na południowo-wschodnim krańcu Czech, w pobliżu granicy ze Słowacją, można znaleźć świetne trasy singletrail (czyli wąskie trasy rowerowe) i MTB. Wiodą one przez piękną krainę Białych Karpat.


źródło: http://www.cyklistikakrnov.com

https://velonews.pl

https://veturo.pl

nawalizkach.com.pl


Komentarze
* Ten email nie zostanie opublikowany na stronie.